مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20469 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

راه جلوگيري از گناهان چيست ؟

نوع گناه و كم و كيف آن نسبت به افراد مختلف , متفاوت است و راه جلوگيري هر كدام متفاوت خواهد بود. نوع مجازات بستگي به زشتي گناه دارد, مثلاً كسي كه همسر دارد, اگر گناهي فاحش با كسي كه همسر ندارد بكند, تفاوت دارد.

اگر پيرمردي گناه انجام دهد, با شخص جوان متفاوت است , اما در هر صورت گناه , كار خلاف و زشتي است كه هر كس زشتي آن را تشخيص مي دهد. انسان ـ چه جوان و چه پير, چه مرد و چه زن ـ نبايد گناه انجام دهد. كار خلاف از هر كس باشد, خلاف است . اگر انسان به قبح و زشتي گناه پي برد و بداند مخالفت با دستورچه كسي مي كند و بداند او حاضر و ناظر اعمال است , ديگر گناه نمي كند. غالباً گناهان , از غفلت و بي توجهي انسان از اين مسائل , صورت مي گيرد. غفلت از زشتي گناه , غفلت از نظارت خدا, غفلت از عذاب و مجازات وجهنم , منشأ گناهان مي شود; از اين رو است كه قرآن , غافلان را از حيوانات پست تر مي شمارد (اولائك كالانعام بل هم أضلّ اولئك هم الغافلون ). آنان كه با چشم بينا و گوش شنوا و دل زنده , معصيت و نافرماني خدا مي كنند,كوران و كران و بي دلاني هستند كه از توانايي هاي خود سوء استفاده مي كنند. اينان انسان هاي غافل و ازچارپايان پست ترند!

انجام گناه از همه زشت است , اما از طلبه و كساني كه زمّي طلبگي هستند, زشت تر است .

راه جلوگيري از گناه , تهذيب نفس از رذائل اخلاقي است . اگر شخصي نفس خود را طوري تربيت كرده باشد كه بتواند غضب و حسد و حبّ نفس و خودخواهي و جاه طلبي را كنترل كند, مي توان ادعا كرد چنين فردي گناه نمي كند; پس بايد اوّلاً تصميم جدّي بر خودسازي داشته باشيم .

ثانياً: نفس و رذائل و فضائل آن را بشناسيم .

ثالثاً: با رضايت و تحمّل شدائد, نفس را رام و مطيع بگردانيم و آن را از شرور و آفات اخلاق سوء باز داريم وتشويق به كسب فضايل بنماييم و خود را از زمينهء گناه دور بداريم . طلبهء جوان بايد از مناظر شهوت انگيز خود راكنار بكشند.

امام خميني (ره ) در مي نويسد: .(1)

(پـاورقي 1.امام خميني , چهل حديث , ص 8

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.